1 week vol zon, lieve kindjes & mooie stranden! - Reisverslag uit Liberia, Costa Rica van Henrieke Maas - WaarBenJij.nu 1 week vol zon, lieve kindjes & mooie stranden! - Reisverslag uit Liberia, Costa Rica van Henrieke Maas - WaarBenJij.nu

1 week vol zon, lieve kindjes & mooie stranden!

Blijf op de hoogte en volg Henrieke

17 Maart 2013 | Costa Rica, Liberia

Inmiddels ben ik alweer 1 week hier en heb ik allerlei nieuwe dingen meegemaakt en ontdekt...

Op het werk gaat het steeds beter om te communiceren met de kindjes en ze zijn echt super lief. Elke dag begint met het ontvangst en een 'goedemorgen-liedje', ontbijten, spelen, spelen en nog meer spelen en lunchen, tanden poetsen, pyama aan en plat. Afgelopen donderdag waren er maar 10 kindjes aanwezig, omdat veel kinderen ziek zijn op dit moment. Aangezien het zo warm is en overal ventilators aanstaan, word er snel omgeschakeld van warm naar koud waardoor veel kinderen ziek worden en zieke kinderen mogen niet naar het dagverblijf komen omdat ze niet willen dat andere kinderen aangestoken worden. Omdat het toen zo rustig was hebben we ondertussen een grote schoonmaak gehouden. Al het speelgoed een keer goed gewassen etc. en later in de ochtend rustig aan een film gekeken, aangezien het verblijf al om 12.00u ging sluiten. Dit is als er weinig kinderen zijn.
Ook kan ik steeds beter communiceren met de andere 2 medewerkers die alleen maar Spaans praten. Ze zijn erg aardig & ik voel me er steeds meer thuis. Het is zelfs zo dat ik er alweer naar uitkijk om morgen te gaan werken!

Verder was deze week ook vooral een week van andere vrijwilligers leren kennen en de stad beetje bij beetje meer verkennen. Woensdag heb ik hier een simkaart gekocht, omdat veel vrijwilligers elkaar smsen over de plannen voor het weekend etc. Daarna voelde ik me weer een stukje verder ingeburgerd, waarna ik vol trots naar huis liep. Het bleek dat ik er met mijn hoofd niet helemaal bij was, want op het gegeven moment had ik geen idee waar ik was! Het was al bijna 6 uur en dan word het hier al donker, dus ik dacht ik moet het vinden voor die tijd anders zie ik al helemaal niet waar ik ben. Ik aan meerdere mensen gevraagd of ze wisten waar Hotel La Riviera was, want daar woon ik vlakbij. Niemand leek het te kennen, dus toen ik een taxi voorbij zag komen rijden greep ik mijn kans, vloog er op af en vroeg of het goed was als ik instapte omdat ik geen idee had waar ik was haha. Er zat al een andere vrouw in, maar ze vond het gelukkig niet erg dus toen was ik fijn binnen enkele minuutjes thuis. Zo, weer een dag overleefd!

De volgende dag bedacht ik me, dat het misschien slim was om de weg nog een keer te 'oefenen' en ik heb geen idee hoe ik verdwaald kon raken want het is letterlijk 1 lange rechte weg haha, blijkbaar waren mijn gedachten er niet helemaal bij. Die donderdag was er een 'ijsje eten moment' geregeld door projects abroad en toen kon ik dus eindelijk meer vrijwilligers ontmoeten. Het was fijn om andere mensen te leren kennen & het ijs was ook nog eens ongelooflijk lekker! Met enkele mensen spraken we af om de dag erna, vrijdagmiddag, lekker naar het zwembad te gaan en ik kon niet wachten om eindelijk lekker te gaan zwemmen!
Zoals je altijd zal zien, was er net die dag wat meer bewolking, maar het was nog steeds fijn om lekker te zwemmen en te ontspannen aan het water.

Die avond moest gevierd worden dat het weekend was begonnen en gingen we met een groep naar een lokale bar hier in het centrum & dat was erg gezellig! Lekkere koude biertjes gehad en interessante gesprekken gehad met de andere vrijwilligers. Het was leuk om een keer een avondje uit te zijn & gezellig onder de mensen te zijn, omdat je hier doordeweeks om 21.00u al erg moe word en naar bed gaat. Die avond viel ik als een blok in slaap!

Veel tijd om te slapen was er echter niet, want we hadden alweer om 8u 's morgens afgesproken om met de bus naar het strand te gaan. Opstaan ging echter zonder moeite, maar de rijst en bonen gingen er op dat tijdstip nog niet zo gemakkelijk in. Gelukkig had ze ook een lekkere omelet gebakken en die ging er wel in! Ik moet jullie trouwens waarschuwen, want misschien heb ik wat extra kilo's baggage bij me op de terugweg. Mijn laatste avondmaaltijden waren namelijk: pizza, hot dogs, McDonalds en chinees. Het scheelt dat ik hier heel veel moet lopen en al zweet als ik mijn glas water optil.
Na een half uurtje in de bus kwamen we aan & het was echt heerlijk om op het strand te zijn! We zijn meteen de zee ingerend en in de hoge golven gesprongen. Tegen de tijd dat je terugliep naar je ligbed was het echter al weer heeeet, maar toch, het was fijn om dicht bij de mogelijkheid tot afkoeling te zijn! Er lag echt een heel erg mooi hotel aan het strand & daar hebben we super lekker geluncht. Ik kon niet kiezen tussen de lasagna de la casa en garnalen pasta & gelukkig had ik daarin een bondgenoot dus hebben we het 50/50 verdeeld. Het was net alsof ik weer even wat dichterbij huis was met dat heerlijke bord pasta voor me.
Toen nog lekker gerelaxt op het strand, gezwommen en om 5uur namen we de bus weer terug. De bus was een hele ervaring moet ik zeggen. Hij zat zo tjokvol en een en al schreeuwende, lachende tico's (lokale bevolking) De personen hier roepen sowieso alles i.p.v. het te zeggen, want dat zit bij hun in hun cultuur.
Maar we stonden dus te bungelen in die bus en moesten een hele, erge steile helling op. Ik zweer je, kruipend omhoog gaan zou nog sneller zijn geweest en af en toe sloeg 'ie zelfs af. Ik dacht mmm oké, als we nu naar beneden vallen is het gedaan, maar gelukkig zag ik uiteindelijk de weg weer vlak worden en hoppaaa: weer een dag overleefd!
Tegen de tijd dat we eindelijk arriveerde was het alweer in de avond & ging ik douchen om de schade te bekijken. Ik dacht dat ik me heel erg goed had ingesmeerd, maar ben toch nog verbrand op enkele plekken. Maar ach, dat wordt uiteindelijk allemaal bruin! Toch wil ik niet nog meer verbranden dus vandaag hou ik lekker mijn shirtje aan als ik aan het zwembad lig. Ja jullie lezen het goed, vandaag duiken we gewoon weer lekker het zwembad in :)

Dan is het eerste weekend alweer voorbij en mag er vanaf morgen weer een weekje gewerkt worden! Komende week willen we ook plannen maken met andere vrijwilligers om de week daarop een paar daagjes er op uit te gaan, aangezien iedereen dan vrij is vanwege pasen.

Ik hou jullie op de hoogte!
Groetjes en heel veel liefs van een overhit, verbrand Nederlands meisje aan de andere kant van de oceaan!
Hasta luego amigo's!

  • 17 Maart 2013 - 18:06

    Rian:

    Hoi Henrieke,

    Fijn om weer zo'n leuk verslag te lezen en mooie foto's te bekijken.
    Al een weekje voorbij en zoveel dingen meegemaakt.
    Veel andere mensen leren kennen en andere talen gesproken

    Helemaal geweldig. Geniet er de komende weken nog maar
    volop van.

    Groetjes Rian

  • 17 Maart 2013 - 18:16

    Dirk:

    sooooww Zon, Zee, strand en kouwe biertjes! Dat gaat helemaal goed komen daar!
    love you! :)
    Dirk

  • 17 Maart 2013 - 18:43

    Pap En Mam:

    Vanmiddag hebben we contact gehad via skype en het was leuk om je na 5 dagen weer te zien en te spreken.
    Toch is het dan ook nog leuk om je verslag eens rustig door te lezen.
    Wat heb je al veel nieuwe mensen ontmoet en veel gedaan daar in de hitte. Ik verwacht dat je met een mooi bruin kleurtje terug komt in Nederland.

    Deze week weer veel succes op het werk en geniet van alle nieuwe dingen die op je pad komen.
    Liefs uit Eersel x x

  • 17 Maart 2013 - 19:10

    Ilse Van Agtmaal:

    Zo te lezen gaat het prima! en begin je echt al je clubje mensen om leuke dingen mee te doen. Top! veel plezier xx

  • 17 Maart 2013 - 19:42

    Anne:

    Henrieke, je had me niet meer jaloers kunnen maken op het moment! Maar ik ben erg blij voor je dat het je bevalt.
    Enne... Volgens mij werd ik vorig jaar uitgelachen toen ik zei dat ik op 'vakantie' ging, maar zie nu wie er na 1 week al ´vakantie´plannen aan het maken is ;)
    Groot gelijk heb je!
    Enjoy!

  • 17 Maart 2013 - 19:50

    Nancy:

    Hoi Henrieke,
    Wat heb je in een week tijd al veel mee gemaakt.
    Het is erg leuk om te lezen wat je allemaal beleeft.

    Blijf er van genieten en het is gewoon heel mooi werk wat je doet..

    Groetjes uit Luyksgestel

  • 17 Maart 2013 - 21:39

    Jet De Laat:

    Ha die henrieke
    Hier zijn we alweer om te reageren op jouw mooie verslag ...
    Wat maak jij daar leuke en spannende dingen mee zeg en dan nog lekker weer..
    Henrieke deze ervaring neemt niemand je meer af, en daar zul later nog dikwijls op
    aan terug denken ...
    Het gaat je goed en we kijken weer uit naar de volgende keer...
    knuffel van uit Reusel

  • 17 Maart 2013 - 21:47

    Jac En Anja:

    Ha Henrieke,
    Een heel koffer met ervaring breng je straks mee terug naar Eersel, dat nemen ze je niet meer af.
    Ook leuk dat je weer andere mensen leert kennen, waar je leuke dingen mee kunt gaan doen.
    Het is natuurlijk niet alleen werken maar ook genieten. Werk ze en geniet ervan!!
    Groetjes Jac en Anja

  • 17 Maart 2013 - 22:07

    Ilse:

    Hee Henrieke!
    Wat leuk om te lezen wat je allemaal beleeft. Klinkt goed! Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Ik ben nu al benieuwd naar je volgende verhalen. Veel plezier nog en geniet van je 'vakantie' volgende week!
    Groetjes Ilse

  • 17 Maart 2013 - 22:28

    Inge Bierens:

    Ola Henrieke,
    Leuk om weer over je avonturen te lezen!
    Zo te lezen heb je het wel naar je zin daar! Fijn dat je nu contact hebt met andere vrijwilligers en dat jullie al plannen gaan maken voor het komend weekend! Veel plezier alvast en werk ze weer de aankomende week! En vergeet ondertussen niet te genieten!
    Groetjes Inge

  • 18 Maart 2013 - 11:31

    Ellis Van Gompel:

    Lieve Henrieke!

    Wat een leuk verhaal weer! Ik had hem gister al even vluchtig op mijn telefoon doorgelezen, maar nu nog even in alle rust haha. Super om te horen dat je het naar je zin hebt! En een heel goed teken dat je er alweer naar uitkijkt om te gaan werken. Dat is een goed teken!

    De foto's op Facebook waren al erg jaloersmakend maar die verhalen over zwemmen,zonnen en strand maken het nog net ietsje erger ;-) gelukkig schijnt het zonnetje hier nu ook maar de vraag is voor hoelang. En de temperatuur komt nog niet in de buurt van wat het daar is haha. Maar geniet ervan vrouwke! Je hebt het verdiend!

    Leuk dat je steeds meer mensen leert kennen en er gezellige dingen worden ondernomen! Ben benieuwd waar jullie met Pasen op af gaan maar dat horen we vast snel van je :-)

    Dikke kus vanaf TerSpegelt!

  • 18 Maart 2013 - 12:42

    De Beerensjes:

    hey Henrieke.
    alweer een leuk verslag van je..
    Heb je de mertinas ook al geintroduceerd in de kroeg daar?
    En wat een geluk heb je dat je al gewend bent aan hard roepende mensen, nou ja in ieders geval 1tje dan.
    heel veel groetjes van ons.. en we kijken al uit naar je volgende verslag.. xx

  • 18 Maart 2013 - 13:04

    Petra:

    hoi henrieke
    wat een mooi verslag weer. zo te lezen heb je weer veel mee gemaakt en veel ervaring al op gedaan. kijk al weer uit naar je volgende verslag . altijd weer spannend om te lezen.
    groetjes petra.

  • 18 Maart 2013 - 17:41

    Eline :

    Hee henrico

    super goed om te lezen dat je steeds meer ingeburgerd bent.
    Heel veel plezier en ook met pasen!

  • 20 Maart 2013 - 20:38

    Henk En Dinie:

    Hallo Henrieke

    Ook uit Hoogeloon even een berichtje Als we jou verslagen lezen lijkt het wel vakantie ipv werken
    Eten is ook al naar je zin komt wel goed daar Wel goed opletten dat je niet weer verdwaaid Je kan beter bij Ome Henk in de bus zitten alhoewel je daar al uit moet stappen om dat je ziek werd

    Veel groeten uit Hoogeloon, tot het volgende verslag

  • 24 Maart 2013 - 13:42

    Joke:


    Hoi Henriek

    Hier nog wat laat een reactie, komt omdat de laptop het begaf, en we een nieuwe hebben gekocht.
    Dus met het vervolg dat Skape er ook af is, maar dat komt wel weer goed
    Fijn in ieder geval te lezen dat het allemaal goed met je gaat, en dat het werk ook erg leuk is.
    Hoop je binnenkort nog een keer op skape te zien.

    Groetjes Henk en Joke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henrieke

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 1066
Totaal aantal bezoekers 18646

Voorgaande reizen:

05 April 2014 - 13 Mei 2014

Dubai, Thailand, Vietnam & Cambodja

09 Maart 2013 - 08 Mei 2013

Costa Rica

Landen bezocht: