De inburgering is begonnen! - Reisverslag uit Liberia, Costa Rica van Henrieke Maas - WaarBenJij.nu De inburgering is begonnen! - Reisverslag uit Liberia, Costa Rica van Henrieke Maas - WaarBenJij.nu

De inburgering is begonnen!

Blijf op de hoogte en volg Henrieke

12 Maart 2013 | Costa Rica, Liberia

Hallo Allemaal!

Allereerst bedankt voor alle leuke en lieve reacties! Het is erg fijn om te lezen als je hier alleen zit, dat er toch al mensen trots op me zijn haha.

Zondag was dus mijn eerste 'echte' dag hier en begon ik met een heerlijke koude douche (er is hier ook geen warm water, maar dat is helemaal niet erg! Moeilijk voor te stellen voor jullie ondergesneeuwde Hollanders misschien haha) We aten pannenkoeken voor ontbijt en daarna heb ik met Ashley geknutseld en veel kinderprogramma's gekeken, wat me allemaal helpt bij mijn spaans. Ik had zoals ik hiervoor al vertelde helaas niet heel veel geslapen, dus ik was alweer erg moe. Gelukkig begreep Hellen me, want ze ging zelf ook nog even slapen omdat toen al heel erg warm was. Toen heb ik lekker kunnen slapen & voelde ik me een heel stuk beter. Hellen's vriendin kwam naar ons huis en toen zijn we eerst langs gegaan bij wat familie. Helaas praatten ze zo snel spaans dat ik er niet veel van begreep, maar gelukkig legde Hellen het me af en toe in sloom spaans uit haha. Daarna reden we eindelijk naar het strand & daar was het erg lekker! Veel wind en heerlijk in het water gezeten, dat was erg fijn. Om 5 uur gaat hier de zon alweer zo'n beetje weg, dus toen zijn we boodschappen gaan doen en kochten een complete kip. Ik keek echt zo van, 'ah muy grande!' Ow, die komt wel op zei ze haha. Maar zelf kon ik nog niet zoveel eten de eerste dag. Ze werd wel enthousiast toen ik zei dat ik bier lust, dus die nam ze ook gelijk mee voor bij de kip haha. Na het eten was ik erg moe, dus ben ik lekker naar boven gegaan om te slapen want de volgende dag zou ik 's morgens worden opgehaald voor mijn rondleiding..

Iemand van Projects Abroad kwam me ophalen de volgende ochtend en we liepen eerst naar het kantoor toe. Daar waren meer vrijwilligers die meegingen met de rondleiding en bij het kantoor kan ik altijd terecht met vragen of problemen dus ik ben blij dat ik er vlakbij woon. Toen lieten ze ons allerlei faciliteiten in de stad zien (winkels, banken, zwembaden, busstations) Daarna zijn we naar café Liberia gegaan waar ik een lekker vers vruchtensapje heb gehad met een bord met veel en lekker fruit. Soms denk ik mm valt dit onder de categorie 'pas op, hier word je ziek van?' maar het zag er te lekker uit om slecht te zijn en ik leef nog steeds!
Daarna moesten we nog wat formulieren onderteken op het kantoor en werd me verteld dat ik over een uurtje op werd gehaald bij mij thuis om mijn kindertehuis te laten zien.
Toen ik thuiskwam van het ochtendprogramma had ik een zak wasmiddel gekocht (op aanraden van Projects Abroad staff) en wilde Hellen me gelijk uitleggen hoe het wassen hier in huis werkt. Ik begreep er echter helemaal niks van in het spaans & toen begon ik voor het eerst te twijfelen of ik dit eigenlijk allemaal wel kan. Het is namelijk best lastig dat je van alles wilt zeggen wat je denkt / voelt maar het niet kan omdat je maar een paar standaard spaanse dingen kan zeggen.
Hellen begreep me wel en was gelukkig heel erg lief en legde uit aan de vrouw die me op kwam halen (maria) dat ik even een zwak momentje had & maria vrolijkte me gelijk op dat alles wel goed zou komen! Ze liet me zien waar in de buurt van mijn huis andere vrijwilligers wonen & daar kwamen we gelijk een ander meisje tegen dus het was fijn om even te zien dat ik hier niet alleen ben ;) Als je nog niet veel mensen hebt gezien en nog niet hebt gewerkt loop je hier nog een beetje verloren rond, maar ik vertrouw er op dat dat beter zal worden..

Toen kwamen we aan op het kindertehuis, waar de kinderen lief lagen te slapen. Ik kwam alleen even kennis maken met de directrice die er nogal streng uitziet, maar wel aardig was. Ze kan gelukkig een beetje engels dus met haar kan ik nog redelijk communiceren. Daarna mocht ik weer naar huis en heb ik een lekkere vrije middag gehad om alles op in te laten werken, te skypen, wat meer spaans te leren en contact te zoeken met andere vrijwilligers via facebook. Om half 4 kreeg ik een telefoontje dat een workshop van die dag was verzet naar een dag later (vandaag) en dat was maar goed ook, want als ik eerlijk ben had ik totaal niets meegekregen over een workshop haha. Die avond voelde ik me alweer iets beter na alle oppeppende skype gesprekken en het fijne idee dat ik de dag erop ging werken en iets te doen zou hebben en ik in de middag een workshop zou hebben waarbij ik eindelijk andere vrijwilligers zou zien.
Doordat ik me beter voelde kon ik eindelijk wat meer eten, want mensen die mij wat beter kennen weten dat ik niet veel eet als ik me nog niet helemaal lekker voel. We aten heerlijke hollandse aardappelpuree met een laagje kaas uit de oven & courgette of iets dergelijks. Het was heel lekker! Hellen keek met verbazing hoe snel ik het op had haha. Daarna weer op tijd naar bed gegaan, want ik was wederom kapotttt en mijn eerste werkdag zat er immers aan te komen...

Vanmorgen werd ik alweer vroeg wakker van de warmte. Sowieso lijkt het of ik vaak zeg dat ik ga slapen maar 9 van de 10 keer kan ik niet echt slapen omdat het 40 graden warmer is dan in NL. Dus maar weer lekker onder de koude douche gaan staan. Vanmorgen aten we cereal (soort cornflakes) en ik vond het nog lekker ook! Toen was het dan toch echt zover, mijn eerste werkdag!
Ik moest om 7.30u beginnen dus ben rond 7.10 aangelopen, want het is ongeveer een kwartiertje lopen. Goed te doen dus.
Toen ik daar aankwam waren er ongeveer 10 kinderen en Joana (de lerares die daar werkt) legde me uit dat het tussen 7u en 8u ontvangst is, dus dan staat iedereen bij de ingang te verzamelen. Al snel merkte ik veel lieve kindjes op en zoals je overal hebt ook wat rotte appels, maar ja wat doe je eraan.
Sinds ik er was zijn er nog ongeveer 10 kindjes bijgekomen en toen begonnen we met een paar liedjes en Hola Henrieke!
Daarna begonnen de kinderen met bidden gevolgd door het ontbijt. Ik heb geholpen met de pancakes en het drinken aan de kinderen geven. Daarna afgewassen en zijn we in een kring gaan zitten en hebben verschillende spaanse liedjes gezongen waar ik ook nog een heleboel van kan leren. Bijvoorbeeld hoe alle lichaamsdelen heten, dus het was niet alleen een lesje voor hun, maar ook een goede les voor mij. De kinderen zijn trouwens erg klein, de oudste van vandaag waren 4 jaar en de rest allemaal 2 en 3. Daarna hebben we even buiten gespeeld, gevolgd door een fruithapje, daarna even binnen gespeeld, gevolgd door een soepje als lunch en toen moesten we alle kinderen in pyama hijsen, tanden poetsen en toen was het al tijd voor het dutje en voor mij zat mijn werk er al op! Ik hoef namelijk elke dag maar tot ongeveer 12.00/12.30u te werken. Dat is eigenlijk wel erg prettig, want tegen die tijd begint het hier echt heel erg warm te worden!
Mijn bazin op het werk vroeg me of ik een project wilde doen in de 2 maanden dat ik hier ben, naast het meehelpen in het kindertehuis en dat lijkt me erg leuk! De kinderen moeten nu een voor een hun tanden poetsen in de badkamer voordat ze gaan slapen en dat duurt erg lang. Daarom willen we buiten een grote lange wasbak gaan maken waar de kinderen tegelijkertijd hun tanden kunnen poetsen met een afdak erboven voor het regenseizoen. Hoe en of dit allemaal uitgewerkt gaat worden moet nog even worden overlegd met het kantoor, maar het lijkt me leuk om te doen en ik heb vandaag gemerkt dat het ook echt nodig is.

Inmiddels ben ik weer terug van mijn eerste werkdag en het is me goed bevallen :) Nu heb ik over een uurtje de culturele workshop hier in het dorp & ik heb met een Engels meisje afgesproken, die ik al via facebook had leren kennen toen ik nog in NL was. Ik ga nu dus lekker onder een koude douche springen & eens kijken of ik hier de weg nog weet!

Ik laat snel weer wat van me horen lieve mensen!

  • 12 Maart 2013 - 22:11

    Lieke:

    Wat heerlijk moet het daar zijn. En dan te bedenken dat ik morgen officieel een jaar geleden richting Australie vertrok. Pannekoeken, toch nog iets nederlands! :D Die sneeuw mis je vast niet .. Bij ons was het vorige week de warmste dag in maart sinds 1992 en vandaag was de koudste dag sinds 1928 geloof ik. Zo fijn die diversiteit!! Wat moet het moeilijk zijn om ineens om te schakelen naar Spaans, had je hiervoor een cursus gevolgd ? Fijn dat je terug kan vallen op Projects Abroad, dat vond ik destijds ook heel fijn met Australian backpackers (gelukkig heb ik er geen gebruik van hoeven maken). Het is altijd even wennen in een nieuw land, maar dat komt wel goed. Als ik het goed begrijp blijf je 2 weken ? Ga je daarna weer terug naar NL ?

  • 12 Maart 2013 - 22:14

    Sabine:

    Jaaa leuk verhaal weer!! Het gaat helemaal goed komen, dat hoor ik wel! Geniet van je tijd daar Harrie, want voor je het weet ben je terug hier en mis je het enorm!

    Groetjes uit het koude Nederland xx Kees

  • 12 Maart 2013 - 22:24

    Edwina:

    Over die 40 graden meer hebben we het wel gehad, je stuurt er gewoon een paar hierheen. Hollanda si? Esta mucho caliente! Hollanda frio brrrr! Dussssss probeer ook wat spaans op te halen :-). Kleppen gaat meestal wel maar schrijven? En wat heerlijk, al die hele kleintjes..... Neem er maar een paar voor me mee. En een dipje? Doe wat ik op FB heb geschreven en het komt weer goed! Knuf uit een besneeuwd Duizel.

  • 12 Maart 2013 - 22:25

    Dirk:

    soowww Henrico!
    Je hebt er écht flink gas op gezet ;) Laat je Costa Rica wel een beetje heel?

    Gelukkig begin je je draai al een beetje te vinden, dat stelt mij ook gerust (en zo'n beetje half eersel) :) Fijn iedere dag spaans leren van de kindjes, en in no time praat je Helen de oren van d'r kop!! Ik zie het daar al flink gezellig worden!

    Hou je haaks!

    dikke knuffel!
    su novio

  • 12 Maart 2013 - 22:34

    Wipneus:

    Heerlijk dat fruit! Gewoon lekker op eten :) Heel veel succes de komende dagen!!!

  • 12 Maart 2013 - 22:39

    Janneke:

    Ola Enrique!!
    Leuk om je verhalen te lezen. Komt helemaal goed met jou daar!
    Blijf schrijven, lees het met veel plezier. XX Janneke

  • 12 Maart 2013 - 22:45

    Pap En Mam:

    Zo, weer heel wat mee gemaakt, daar in die warmte. Als we je op skype zien zitten in je hemdje en je rode wangetjes, verlangen we hier toch ook wel naar die zon.
    Leuk dat je zo direct Abbey gaat ontmoeten, die je voor het eerst in lijvende lijve zal zien, maar waar je toch al een tijdje over en weer berichtjes van krijgt.Zij is maar een paar dagen eerder dan jouw aangekomen, dus voor haar is het ook nog nieuw en nu kunnen jullie elkaar steunen als het wat moeilijker gaat.
    En dat het eten nu beter gaat is en goed teken.
    Veel plezier bij je workshop en we zien je wl weer verschijnen op skype!!! Doei x x

  • 12 Maart 2013 - 23:00

    Nicolien:

    Ha, klinkt allemaal erg goed met name de temperatuur, (en de kip en het bier) zou wel effe willen overvliegen maar dat doe je niet èffe he.
    Troost, mijn neef is een paar weken in Spanje en zijn spaans klinkt alsof hij er geboren is, op jouw leeftijd moet dat n piece of cake zijn of hoe zeggen ze dat?
    Hou je taai en ik ben benieuwd naar je volgend verslag, ook een beetje sterkte met alles, groetjes nicolien

  • 12 Maart 2013 - 23:27

    Jenny:

    Ha Henrieke,

    Klinkt allemaal heel vet daar! Nu snel die taal leren, dan kun je lekker met iedereen buurten :). Je schrijft trouwens leuk men, het is een plezier om je verhaaltjes te lezen! Heel veel succes, plezier, lekker eten, lieve kinderen, lekker drinken, rotte appels, warmte, slaap, koude douches en Spaanse woorden gewenst!

    X Jenny

  • 12 Maart 2013 - 23:51

    Marieke:

    Was weer een leuk verslag! Ik ben ook blij dat het leuk was op t werk en idd een leuk project aan de haak geslagen terwijl je gisteren nog geen idee had wat het zou worden... Dat inburgeren gaat volgens mij ook steeds beter (en sneller)!
    Leuke leeftijd kinderen denk ik ook ofnie?
    Ik kijk alweer uit naar de verhalen over de ontmoeting met abbey en de workshop! Ging abbey daar dus ook naartoe of hebben jullie voor daarna afgesproken?
    We spreken elkaar snel weer!

    Xx je zus

  • 13 Maart 2013 - 07:33

    Monique:

    Hoi Henrieke.
    Klinkt allemaal geweldig daar.
    Je taal....je werkt er hard aan! Onderaan beginnen, bij de KLEINTJES. ( ha ha)
    Maar, geniet ervan, en je verhalen...
    zijn echt geen straf om te lezen.
    Wij genieten er hier van.
    Veel liefs en veel Gr. Monique-je xx

  • 13 Maart 2013 - 09:48

    Monique:

    Hoi Henrieke,
    Het is leuk om te lezen hoe je alles je alles daar beleeft. En hoe het met je gaat.
    Zoals er meerdere schrijven, we genieten van jou verhalen.
    Nog heel veel plezier en geniet ervan.

    Groetjes Monique Schellekens xxx

  • 13 Maart 2013 - 13:11

    Rian:

    Hoi Henrieke,

    Leuk om weer een verslag te lezen van al je
    belevenissen in Costa Rica. En zo lekker lang
    maar ja je doet natuurlijk ook zoveel nieuwe indrukken op.
    Met jouw spaans gaat het ook goed komen. De
    kleintjes hebben jouw dat zo geleerd. Veel succes
    met je workshop.

    Groetjes uit Steensel

  • 13 Maart 2013 - 14:15

    Ellis Van Gompel:

    Lieve Henrieke!
    Wat een leuk verhaal weer :-) super leuk om je 1e ervaringen zo te lezen. Zo te horen heb je het goed naar je zin! Ik weet zeker dat jij binnen de kortste keren goed met iedereen spaans kunt 'buurten'. Geef het wat tijd en raak vooral niet ontmoedigd als het niet lukt. Je bent er nog maar net he!
    Ik moest echt heel hard lachen om je rotte appels stukje, die heb je in Costa Rica dus ook haha.

    Ook heel leuk dat je gevraagd bent om aan dat project mee te werken! Dan ben je lekker bezig, want niets doen is niks voor jou he! Ik ben benieuwd hoe de workshop was en hoe je ontmoeting met Abbey was. We horen het vast snel van je :-)

    Geniet van het lekkere weer en de biertjes! Daar heb je tenslotte de afgelopen maanden hard voor gewerkt ;-)

    dikke kus!!

  • 13 Maart 2013 - 19:58

    Tante Joke:


    Hoi Henrieke

    Hier zijn we alweer,je bent ver weg, maar voor mij heel dichtbij,we hebben zo meer contact met
    elkaar als dat je in Eersel bent.
    Het is weer een mooi verslag , dat je toch zomaar weer even neerzet,fijn om te lezen dat het steeds
    beter gaat,we kijken al weer uit naar het volgende verslag.
    Het gaat je goed,en veel liefs.

    Joke

  • 14 Maart 2013 - 12:06

    Rita:

    Hoi Henrieke.

    Leuk om je verhalen te lezen. Fijn dat je een goeie vlucht hebt gehad. Geniet ervan,vooral van het goeie weer en de kindjes.

    Groetjes van de boevenheuvel.

  • 14 Maart 2013 - 22:12

    Jac En Anja:

    Ha Henrieke,
    Fijn om te lezen dat het steeds beter gaat.
    Dat spaans dat komt wel goed, nu nog even met handen en voeten om iets duidelijk te maken maar dat is niet erg. Straks spreek je vloeiend spaans. Wel leuk om met kleine kinderen te werken en inderdaad daar leer je nog veel van.
    Het is er wel erg warm maar dat zal ook wel wennen, heb je ook niet zoveel was haha. Als je tenminste met een stelletje kleding kunt doen per dag. Geniet ervan! groetjes Anja

  • 15 Maart 2013 - 20:21

    RIE EN JET:

    HOI HENRIEKE
    HIER WEER EEN BERICHTJE VAN ONS .
    HOE GAAT HET DAAR MET JOUW BEN JE WAT AAN DE WARMTE GEWEND?
    ER IS ALWEER BIJNA EEN WEEK OM VOOR JOUW DAAR IN COSTA RICA,
    GENIET MAAR LEKKER VAN ALLE KINDEREN EN ALLLES WAT JE MEEMAAKT .....
    NOU DE GROETJES WEER UIT REUSEL EN TOT GAUW WEER , WANT JE KUNT MOOIE VERSLAGEN SCHRIJVEN DUS WE HOU DEN JE IN DE GATEN..
    DIKKE KNUFFEL VAN ONS RIE EN JET

  • 11 April 2013 - 10:54

    Mien:

    Henrieke ik geniet van je mooie verslagen een de mooie foto,s Je heb je draai wel gevonden daar Geniet maar lekker groetjes mien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henrieke

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 595
Totaal aantal bezoekers 18645

Voorgaande reizen:

05 April 2014 - 13 Mei 2014

Dubai, Thailand, Vietnam & Cambodja

09 Maart 2013 - 08 Mei 2013

Costa Rica

Landen bezocht: