Goodbye study trip, hello backpack! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Henrieke Maas - WaarBenJij.nu Goodbye study trip, hello backpack! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Henrieke Maas - WaarBenJij.nu

Goodbye study trip, hello backpack!

Blijf op de hoogte en volg Henrieke

18 April 2014 | Vietnam, Hanoi

Zooo na 2 weken heb ik dan eindelijk de tijd om een (hopelijk) leuk verslag te schrijven over mijn reis tot nu toe! Wat heb ik al veel meegemaakt, gezien en gedaan! Bijna te veel om op te noemen, maar ik zal toch een poging gaan wagen...

5 april vertrok ik richting Abu Dhabi en vandaar uit verder naar Dubai. Hier heb ik de eerste dag een city tour door de stad gehad en wat is het toch een bijzondere plek. Midden in de woestijn bevindt zich uit het niets een stad vol met hoge gebouwen, dure auto's en de mooiste hotels. Voor ik ging had ik een negatief beeld bij Dubai, maar het is toch bijzonder om te zien hoe ze uit het niets een leven hebben opgebouwd dat draait om luxe, luxe en nog eens luxe. In de avond vertrok ik vanuit de stad naar de zandbak om daar een woestijn safari te gaan doen in en jeep. Het was echt heel erg grappig en spannender dan ik had verwacht. Aangezien de zandbak vol ligt met hoge bulten kon je niet zien wat zich achter een heuvel bevond en dat maakte het extra spannend. Deze avond werd afgesloten met een bbq en dansshow middenin de woestijn. Het was een geslaagde eerste dag van deze diverse reis. De volgende dag stond in het teken van school, dus dat is dan wellicht weer wat minder interessant voor de thuisblijvers. Toch was het erg leuk, want in de ochtend ben ik samen met mijn teamgenoot vertrokken naar het Camel Reproduction Centre waar gewerkt wordt aan het voortplanten van goede racekamelen. Iets wat wij in Nederland niet kennen, dus het was bijzonder om eens te zien. Toen we binnenkwamen werden we meteen in het diepe gegooid en zagen we arabieren in de kont van een kameel graaien op zoek naar eitjes. Kijk, dat toch ook maar weer eens meegemaakt. Later in de middag kregen we met z'n 2e een tour door de souks in Dubai en hebben we een boottochtje gemaakt over de Dubai rivier. De vrouw die ons rondleidde kwam oorspronkelijk uit Zuid-Afrika en het was een hele gezellige, vrolijke tante. De souks zijn arabische markten waar vooral veel specerijen, goud, kleding en prul wordt verkocht. We zijn verschillende toko's binnengelopen en ons Afrikaantje liet ons vanalles proeven en kleding aandoen. Een leuke manier om het oude Dubai te leren kennen!
De volgende dag vertrokken we met alle studenten naar Abu Dhabi voor een professioneel dagje met 2 bedrijfsbezoeken. Allereerst zijn we naar de Etihad Academy gegaan. Etihad is een luchtvaartmaatschappij en hier hebben we in een noodsimulator gezeten, brand mogen blussen in een vliegtuig en gezien hoe de trainingen voor stewardessen eraan toe gaat. Ik heb nu extra veel respect voor stewardessen, maar toen we aankwamen bij de haar en make-up afdeling wist ik gelijk dat het niets voor mij is, veuls te vrouwelijk voor mij. Daarna gingen we door naar het Emirates Palace en de bouw van dit hotel is de duurste geweest over de hele wereld. Erg bijzonder dus dat wij hier binnenmochten en het was mega groot en alles was goudkleurig. We hebben ook een luxe suite mogen zien en dit was ongeveer net zo groot als de halve steenstraat bij elkaar. Een kamer om in te verdwalen zo groot, erg leuk om eens een kamertje van duizenden euro's per nacht te bekijken!

Toen was het al tijd voor Thailandia en zijn we via Bangkok naar Chiang Mai gevlogen! Dit was heeeeel anders dan Dubai en Abu Dhabi. Het was even wennen aan alle geuren, tuk-tuks, mensen en drukte, maar wat een stad! Erg sfeervol en vanalles te zien! Mensen staan er gewoon op straat met een brommertje waar een hele keuken aan vast gemaakt is om zo overal op de weg eten te kunnen verkopen. Of schoenen, of kleren, of fruit, of nutteloze prul... Hier ben ik in totaal ongeveer 6 dagen geweest, maar het vloog zo ontzettend snel voorbij dat het maar 2 dagen leek! Ook hier zat het programma bomvol en heb ik onder andere een olifantenrit gemaakt, vele mooie tempels bezocht, rondleiding gekregen door een monnik binnen een tempel, een tochtje op een bamboebootje gemaakt en een zipline parcour door de jungle van Chiang Mai gedaan. Ook hier niet stilgezeten dus en van alles gezien en gedaan. In de avonden zijn we lekker gaan eten bij lokale tentjes om het echte Thaise eten te proberen. De eerste avond zaten we bij een man en vrouw en het zag er heel erg leuk uit. Het was alsof we aan het eten waren in hun woonkamer en we zaten op kleine krukjes en moesten door het keukentje lopen om bij de wc te komen. Hier stond moeders te koken met haar dochtertje en het was smullen geblazen! We hebben verschillende gerechten geprobeerd aangezien het ontzettend goedkoop was, net als vrijwel alles in Thailand. Lekkere Pad Thai (noedels met vlees en groente) voor 1 a 2 euro. Drinken voor 50 cent, en grote bierflessen voor een euro'tje! Mooie prijzen voor een Maaso als ik :)
Tijdens het verblijf in Chiang Mai was het nieuwjaar in Thailand, oftewel Songkran! Hierbij gaat iedereen de straat op met waterpistolen en emmers water om elkaar nat te gooien. In het centrum stonden overal grote muziekboxen, podia met dansende mensen, het was echt een groot feest op straat!
Na Chiang Mai volgde er een deluxe nachtbus naar het zuiden. Het was net een vliegtuig, inclusief kussen, dekentje, pakketje met eten, drinken EN persoonlijk scherm met video's en muziek! Dat was dus helemaal niet slecht en de volgende dag kwamen we aan in Ayutthaya! Hier hebben we tempels bezocht en werelds grootste Buddha! Deze dag was het echt heeel erg warm, bijna 40 graden, maar toch had school bedacht dat het leuk was om te gaan fietsen door de stadop eigen gelegenheid. Niemand deed dit echter,maar sportievelingen als wij met een paar meiden waren zijn we toch een rondje door het park gaan fietsen. Dit was erg leuk vanwege alle bruggen in het park waar we overheen aan het crossen waren. Volgens mij dacht iedereen dat we gek waren, maar het was heel erg grappig! Toen een heerlijke grote ijsco op voor 50 cent en weer terug naar de bus. Dat was het plan althans, maar we raakten helemaal verdwaald in de hectiek van de stad, vol drukke straten die allemaal op elkaar lijken. We probeerden de weg te vragen, maar er kwam nergens een woordje Engels uit. De stress begon wel toe te slaan omdat we op een bepaald tijdstip terug moesten zijn bij de bus om te vertrekken naar de volgende stad. We gingen steeds sneller fietsen, meer straatjes in, maar we kregen het maar niet gevonden. Even werd er gedreigd dat de bus zou gaan en we een minibusje naar de volgende stad (3 uur verderop) moesten nemen, maar gelukkig vonden we het 1 minuut later en konden we nog mee! Toen kreeg ik het wel even warm, nog warmer kan ik beter zeggen, maar gelukkig hadden we het gered!
Toen op naar de laatste dag van de studiereis in Pattaya, de sekshoofdstad van Thailand. We hadden de meest erge verhalen gehoord, maar ik vond het allemaal wel meevallen in de delen waar wij zijn geweest althans. Walking street, heet de beroemde straat met alle stripclubs en hoerentoko's. Het was net een grote kermisstraat vol lichten, harde muziek en vieze dikke mannen. Het viel mee t.o.v. de horrorverhalen die we hadden gehoord, maar toch wilde ik er na een half uurtje toch ook graag weer weg. Wat ben ik blij dat ik gewoon broodjes smeer en koffie verkoop!
In dit toeristische, vreemde plaatsje sliepen we echter wel in een erg luxe resort! Een mooi, groot zwembad en een luxe kamer inclusief badjassen, badslippers en terras. De badkamer was bijna dezelfde badkamer als thuis, erg grappig om te zien. Deze laatste dag dus nog even lekker gezwommen om ontspannen aan de doorreis te kunnen beginnen...

Om 2 uur 's nachts vertrok ik samen met 3 andere meiden naar het vliegveld en vloog ik samen met een ander meisje naar Hanoi, Vietnam. Zij had ook in Hanoi afgesproken met een vriendin, dus het was fijn dat we samen hierheen konden vliegen. Na inmiddels al 3 vluchten, was deze 4e ook zo voorbij en voor ik het wist stond ik alweer met beide benen op de grond in Vietnam! Daar heb ik nog even zitten relaxen en toen was het tijd om Anne op te gaan halen bij de Arrival terminal! Na talloze kleine Vietnameesjes zag ik dan eindelijk Anne door de deuren komen en het was grappig, gek, leuk en lachen om haar ineens tegen te komen op het vliegveld van Hanoi! Na even kort te hebben bijgepraat zijn we op zoek gegaan naar een busje dat ons naar het centrum kon brengen. Er was wat onduidelijkheid over de betrouwbaarheid van de chauffeurs, maar toch de gok maar genomen. Het begon nog allemaal rustig, maar het werd steeds drukker en gekker op straat. Op het gegeven moment stopte de man en moesten we overstappen naar een taxi en die heeft ons vervolgens naar het hostel gebracht. Het is niet normaal hoeveel gare brommers, schonne brommers en halve brommers hier rondrijden in de stad! Eenmaal aangekomen in het hostel hebben we onze vliegtuigkleren omgewisseld voor een vakantie outfitje en zijn we de stad gaan verkennen. Hier zijn we echt overrompeld door alles wat er op straat rondloopt, zit, hangt en rijdt. Het is enorm druk, maar toch heeft het echt iets. Het zijn vrij smalle, knusse straatjes en het is erg groen vanwege de vele bomen in de stad! Daarnaast zijn de lokale eettentjes echt indrukwekkend om te zien. De mensen zitten met z'n allen op kleine plastic krukjes overal te eten op de stoep en mensen staan op straat alles klaar te maken. Op elke paar meter bevinden zich kokende en etende mensen die met z'n allen op de kleine plastic krukjes bij elkaar zitten. Erg bijzonder om te zien en ik kon wel foto's blijven maken, want het ene straatje leek nog spectaculairder dan de andere. Na al het eten gezien te hebben werden we zelf ook hongerig en zijn we lekker Vietnamees gaan eten in een restaurantje met hele vriendelijke Vietnamese mensen. Tijdens deze eerste dag had ik echter de hele nacht nog niet geslapen, dus we zijn op tijd terug gegaan naar het hostel en besloten daar nog een pilsje te pakken. In het hostel is elke avond een actie en dit keer was het toss the boss. Als je een pilsje bestelde kon je kiezen voor kop of munt en als je won dan kreeg je nog een gratis pilsje, dus dat ene pilsje werd toch net iets meer. Maar toen was het toch echt bedtijd en heb ik lekker lang geslapen om de gemiste nacht proberen in te halen.

En dan zijn we alweer aangekomen bij vandaag! Vandaag de 2e dag in Hanoi en toen zijn we de andere kant van de stad gaan bekijken. Wederom onze ogen uitkijkend van het leven op straat en alle brommers op de weg. Als je wilt oversteken is het dan ook echt alsof je de dood tegemoet loopt, maar na al vele malen leven we nog steeds, dus dat gaat helemaal goedkomen! Morgen vertrekken we naar Mai Chai en dat is een dorpje richting het noorden. Hier gaan we het echte Vietnam ontdekken, wandelen tussen de rijstvelden en overnachten bij de lokale bevolking. De volgende dag zullen we nog een nachtje hier in het hostel slapen en dan vertrekken we naar Halong Bay. Dit schijn je echt gezien te moeten hebben in Vietnam en hierbij gaan we op een boot naar een eiland en rondvaren door de baai van Halong City. Hopelijk is het helder weer en hebben we een mooi uitzicht over de eilanden en de zee!
Het hostel is trouwens erg netjes en het personeel is heel vriendelijk. Op een amerikaans meisje na, maar ja ook hier kennen ze rotte appels.

Zo, dat was denk ik een heel verhaal wat van hot naar her springt, maar dat is ook wel hoe deze reis tot nu toe voelt. Inmiddels ben ik alweer 3 landen verder en ik blijf mijn ogen uitkijken. Nu heb ik nog 3,5 week om er alles uit te halen wat er in zit, dus daar ga ik voor! Ik ben erg benieuwd wat me allemaal nog meer te wachten staat en waar ik nog terecht ga komen, maar jullie waarschijnlijk ook. Als jullie een beetje geinteresseerd zijn in mij althans ;) haha. Voor nu weten jullie in elk geval een beetje waar ik allemaal heb rondgehangen en wat ik zoal heb uitgespookt en als ik nog ergens een computer tegenkomen horen jullie wellicht weer van me!!

Liefs vanuit het chaotische en indrukwekkende Hanoi!


  • 18 April 2014 - 14:25

    Ellis Van Gompel:

    Henrico de Besto!

    Wat een heerlijk verhaal weer! Heb hem weer met een lach op mijn gezicht gelezen :-)
    Een hoop meegemaakt zo te horen maar er staat nog veel meer moois op het programma.
    Ben erg benieuwd naar Halong Bay! Veel foto's maken aub :-)

    Ik hoop dat je straks als je weer terug bent nog wel kunt wennen aan de prijzen hier voor pilsjes en eten ;-)
    maar voor nu geniet ervan daar, kan me voorstellen dat je helemaal in je element bent haha.

    succes met de rotte appels en geniet ervan!
    Groetjes aan Anne!

    Liefs X Ellis

  • 18 April 2014 - 17:10

    Ad En Wilma Maas:

    Hoi Henrieke

    Fijn dat je nu even de kans kreeg om wat te schrijven. We hebben wel bijna elke dag iets van je gehoord, maar nu is het toch wel leuk om alles even te kunnen lezen wat je al hebt meegemaakt. En dat is weer ontzettend veel!!! Ongelofelijk wat je al hebt gedaan. En dan nu nog Vietnam met Anne. Ook dat zal weer een hele belevenis worden. Geniet er maar lekker van met z'n tweetjes.
    Groetjes, ook voor Anne en heel veel plezier!!! x x

    pap en mam

  • 18 April 2014 - 20:53

    Rian Moors:

    Hoi Henrieke,

    Geweldig om weer een verslag te kunnen lezen over alles wat je
    hebt gemaakt. En je hebt nog het een en ander voor de boeg. Geniet
    er nog van. Want voor je het weet is het weer voorbij.

    Groetjes uit Steensel

  • 18 April 2014 - 22:56

    Joke Huybregts:


    Hoi Henrieke

    Nou nou wat een verhaal,prachtig wat je al allemaal hebt meegemaakt en er staat denk ik nog
    veel te wachten. Fijn dat je even iets van je kon laten horen,maar denk maar niet teveel aan ons,
    maar geniet maar lekker, nu samen met Anne ,want de tijd vliegt voorbij.

    Nog veel plezier en de groetjes.

    Henk en Joke

  • 19 April 2014 - 15:29

    Lieke Hoeks:

    Hee Henrieke,

    Wat een heerlijk verhaal om te lezen! Jeetje wat heb je al veel meegemaakt en al veel uitersten gezien in de verschillende landen. Ben heel benieuwd wat jullie verder nog in Vietnam gaan beleven. En wandelen tussen rijstvelden en overnachten bij lokale bevolking klinkt leuk en avontuurlijk, lees heel graag terug hoe dit was. Enjoy!!

    Liefs en doe de groetjes aan Anne! xx Lieke

  • 19 April 2014 - 21:49

    Marjolein:

    Het Ruud en ik hebben het gelezen wat een boeiend verslag en ook hilarisch af en toe. Je zult daar wel in een soort van roes leven zoveel maak je mee! Nou blijf daar nog maar lekker in ;)! Geniet ze nog meis , Gr. Marjolein

  • 21 April 2014 - 15:31

    Jet De Laat:

    Hoi Henrieke
    Bedankt voor het mooie verslag dat je weer gemaakt hebt....
    Ik sta er iedere keer versteld van wat je allemaal doet en ziet en geniet,
    je doet het toch maar weer geweldig meid hoe dat je het doet...
    Nou Henrieke geniet samen met Anne van alles wat er nog op jullie pad komt ,
    en lieve groetjes uit Reusel van Rie en Jet de Laat....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henrieke

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 2191
Totaal aantal bezoekers 18624

Voorgaande reizen:

05 April 2014 - 13 Mei 2014

Dubai, Thailand, Vietnam & Cambodja

09 Maart 2013 - 08 Mei 2013

Costa Rica

Landen bezocht: