Gracias Enrrique, Chao!! - Reisverslag uit Liberia, Costa Rica van Henrieke Maas - WaarBenJij.nu Gracias Enrrique, Chao!! - Reisverslag uit Liberia, Costa Rica van Henrieke Maas - WaarBenJij.nu

Gracias Enrrique, Chao!!

Blijf op de hoogte en volg Henrieke

04 Mei 2013 | Costa Rica, Liberia

Het einde begint te naderen en zeker nu dat het werkgedeelte is afgesloten...
Vorige week vrijdag vertrok ik bepakt en bezakt met mijn piñata en een paar cadeautjes, voor de laatste keer op naar Kidztown. Toen ik daar aankwam waren de kinderen al gelijk enthousiast toen ze zagen dat ik van alles bij me had. Vanaf dat moment hebben ze de hele ochtend lang 'piñata!' 'piñata!' geroepen. Het was leuk om te zien hoe vrolijk iedereen was.
We begonnen zoals gewoonlijk met het ontbijt en normaal gesproken gaan we daarna gezamenlijk liedjes zingen. Maar deze ochtend mocht ik plaatsnemen in het midden van de zaal en gingen de kindjes om de beurt een liedje voor me zingen. Daarna kwamen ze me allemaal een lieve knuffel geven om me te bedanken en vervolgens zongen ze nog een keer gezamenlijk mijn favoriete Spaanse kinderliedje. Het was superlief om ze allemaal een liedje te zien zingen voor mij en toen bedacht ik me 'Oei, ik ga ze toch wel echt missen'.
Daarna hebben we nog even lekker ontspannen gespeeld & vervolgens stond de volgende verrassing alweer klaar. In plaats van een fruithapje, hadden ze een taart laten maken met 'Enrrique'. Mooi om de kindjes te zien knoeien en toen alle snoeten gepoetst waren op naar het volgende feest. De collega's hadden de eetkamer omgetoverd tot disco met ballonnen, slingers en iedereen kreeg knipperende lichtjes om te dansen in de donkere kamer. Het was leuk om alle kindjes zo enthousiast te zien en toen de muziek aanging zag ik een paar serieuze talentjes. Daar kunnen wij Mertina's nog wat van leren.
Na ondertussen zo'n 100 x 'piñata! piñata!' te hebben gehoord, was het dan toch echt zo ver. Sommige kindjes werden helemaal wild en konden van enthousiasme maar amper rechtop blijven staan, geweldig grappig om te zien.
Piñata leek als ik echter ben, wist ik niet dat je er nog confetti en snoep in moest doen. Het was maar goed dat ik een keer anders in werd geschat dan normaal en dat mijn collega's me van tevoren vroegen of ik de piñata had gevuld. Dat had ik echter niet, maar gelukkig hadden ze nog wat snoep en confetti liggen en kon het feest gewoon doorgaan. Ik vond het zelf ook erg leuk, omdat ik dit nog nooit had gedaan. De kleintjes vonden het maar een beetje eng, maar toen het snoep eenmaal naar beneden kwam vlogen ze er gelijk op.
Het snoep werd verdeeld en toen was het einde van de ochtend alweer aangebroken. De opvang sloot die middag al om 12, 1 uur, dus er was geen lunch en alle kids werden al op tijd opgehaald. Ik heb toen nog van iedereen afscheid genomen en superlief hoe ze me allemaal bedankten en voor de laatste keer uitzwaaiden. Och wat een sentimentele ochtend, maar ik heb er zeker van genoten. Het was een hele mooie ervaring om te werken met de kinderen en te zien hoe er gewerkt wordt in een hele andere cultuur. Zeker een ervaring die ik niet ga vergeten en waar ik veel van op heb gestoken.

Toen was mijn werk hier dus afgesloten en kon de vakantie beginnen! We gingen maar 6 dagen weg, maar toch zat mijn grote backpack bommetje vol. Als echte travellers vertrokken Abby en ik naar het busstation en kon de lange reis beginnen. Na 3 uur eindelijk aangekomen bij onze Ferry opstap plaats, maar helaas zagen we 'm net wegvaren. Dat betekende nog eens 3 uur wachten op de volgende, maar ach tijd zat want het is immers vakantie! Een drankje gedaan, geluncht en gezellig gekletst. De tijd vloog voorbij en voordat we het wisten waren we ook alweer van de ferry af. Daar voelde het al gelijk als vakantie. Een goede sfeer en een bus vol vrolijke vakantiegangers. Op naar Montezuma en daar zagen we onze verblijfplaats op een heuvel in de bossen. Helaas kon de bus niet stoppen op die plek, dus we hebben een stevige wandeling van de bushalte terug omhoog moeten maken. Daar aangekomen schrok ik een beetje, want het was echt midden in de jungle. Na een uurtje begon ik er de schoonheid van in te zien en bedacht ik me dat dit een hele mooie plek was. Het was net alsof we in een soort boomhut sliepen midden in de jungle in onze klamboes. Overal beestjes en douchen in een hutje in het bos.
Na ons opgefrist te hebben was het al tijd voor het avondeten en besloten we het dorpje in te gaan voor een leuk restaurantje. Het was echt een heel gezellig, knus vakantiedorpje met veel restaurantjes, barretjes, winkeltjes en een goede sfeer. We zagen een leuk restaurant met een goede menukaart en besloten naar binnen te gaan. Ik vond het echter wel een beetje vreemd dat er geen muziek was en iedereen met zijn gezicht dezelfde kant op zat. Ik nam het maar voor lief en bestelde dorstig een lekkere Imperial. Toen ons eten arriveerde werden de lichten gedimd en verscheen er een groot scherm voor ons. Ahaaa, we bleken in een filmrestaurant te zijn! Het was een leuke verrassing, want wij houden allebei wel van een filmpje kijken en van eten dus dat zat wel goed.
Na het eten liepen we naar buiten en hoorden we 'shaggy' uit de muziekboxen komen. We werden als magneten naar de bar getrokken en konden er niets aan doen, maar moesten even een drankje en een dansje wagen. Het was een erg gezellige avond & we hebben veel leuke mensen leren kennen. Het vakantiegevoel was zeker aanwezig en dat was wel lekker na die hoge werkdruk en stress ;)
De volgende dag zijn we heerlijk gaan relaxen op het strand en vakantie gehouden zoals het hoort. Maandags besloten we naar een waterval te hiken en ik begin het survivallen door de bossen en rivieren, klimmen over rotsen en stenen en hangen in lianen (beetje overdrijven mag) eigenlijk heel erg leuk te vinden. Het ware scouting meisje komt weer helemaal naar boven hier. Zeker toen we daarna weer terugkwamen in onze boomhut en moesten douchen in de bossen. Toen we wilde gaan vertrekken voor ons avondeten hoorden we aapjes. We gingen gelijk naar buiten om te kijken en voor ons balkon zagen we 2 aapjes door de bomen slingeren. O nee wacht, 4, nee 6, nee 8, wacht ik kan het niet meer bijhouden! Het was ongelooflijk om te zien hoeveel apen en hoe dichtbij. Recht voor ons balkon slingerde zo'n 6 apen en ongeveer 4 baby aapjes, superlief om te zien.
Na die maandagochtend hadden we echter zoveel beesten gezien, dat we besloten dat het tijd was om een nieuw hotel te vinden. Daarna op dinsdag een heel erg standaard, goedkoop hotel kunnen vinden. Dus spullen gepakt, rugzakje om en heuveltje af. Het was toch ook wel weer een fijn idee om niet telkens die flinke heuvel op te hoeven en te kunnen slapen zonder een klamboe en duizenden beestjes. Toch had ik het voor geen goud willen missen en was het zeker de meest bijzondere plek waar ik ooit heb geslapen.

Die dinsdagmiddag mijn sportieve zwemkledij aangetrokken en op naar het strand voor mijn allereerste surfles! Terwijl we naar het juiste strand gingen voor de lessen, kwamen we echt langs de mooiste stranden. Elke 10 minuten volgde een nieuw strand en het ene nog mooier dan het andere. Na een pittige wandeling eindelijk aangekomen bij het juiste strand en de surf les kon beginnen.
Laat het woord 'les' trouwens maar weg, want een goede instructeur kon je hem niet echt noemen. Het was een tico met overal littekens op zijn benen en hij dacht dat hij engels sprak, maar er kwam geen fatsoenlijk woord uit. Ik vond het echter wel heel grappig om hem op te zien gaan in zijn verhaal, wat voor ons alles behalve een verhaal was. Abby (reisgenoot) was een beetje bezorgd, omdat ze zich onvoorbereid voelde, maar ik zeg hoppaa gewoon dat board op, want we zullen het toch zelf moeten zien te doen. Zo gezegd, zo gedaan en hop het water in. De eerste paar keer kwam ik een soort van omhoog, maar na een half uurtje begon het pas echt te lukken. Het was heel veel keren vallen en opstaan, maar het was echt super leuk! Ik denk dat ik er een nieuwe hobby bij heb.
We vonden het zo leuk dat we besloten om op woensdag, onze laatste stranddag, een surfboard te huren en het nog eens te gaan proberen. De zee was erg wild, dus het was maar goed dat ik na 1 dag al een gevorderde was. Mmm, of toch niet... Het was in elk geval leuk om het weer te proberen en we hebben genoten van ons laatste stranddagje in Montezuma.
Daarna gingen we naar ons laatste en meest luxe hotel. Het was een hele mooie plek en er was een grote, groene tuin aanwezig vol lekkere stoelen en hangmatten met uitzicht op de rotsachtige zee. Er werd ons verteld dat achter de hoge rotsen aan de kust een soort van 'natuurlijk' zwembad was. We moesten alleen snel zijn, want het ging al snel vloed worden en dan kon het er gevaarlijk worden. We hadden het binnen no time gevonden en het was echt een mooi rond zwembad midden tussen de rotsen met het meest heldere water ooit. We zijn er snel ingesprongen en na 10 minuten begon het 'zwembad' zich om te toveren tot een waar golfslagbad. Er maar weer snel uitgeklommen, gedoucht en daarna heerlijk genoten in een hangmat met het mooiste uitzicht ooit. Het werd donker en in de verte kon ik het zien onweren en de sterren schenen helder. Het was een mooie plek om de laatste avond van de vakantie vieren.
Die nacht weer eens met airco geslapen en het was een heftige airco, want zelfs toen ik hem uiteindelijk op 30 graden had staan leek het nog te vriezen in de kamer. Ik lag onder 2 dekens, een handdoek en had een dik vest aan. Ik had echter meer dan genoeg geld besteed voor deze nacht, dus ik zou hoe dan ook met de airco aan slapen. Na bijna bevroren te zijn, de airco toch maar laten winnen en hem uit gezet.
Toen ging de wekker al om 4.30, omdat de bus al om 5.20 vertrok. Gelukkig heb ik de hele terugreis in bus, ferry, bus, veel kunnen slapen dus ik heb van de terugreis niet zoveel last gehad.

Toen was het alweer donderdag en arriveerde ik in de middag weer terug in Liberia. Het was gezellig om Hellen weer te zien & we hebben lekker bij zitten kletsen. In de avond nog een drankje gedaan met de andere vrijwilligers en ook leuk om die allemaal weer gezien te hebben na enkele dagen.
Vandaag ben ik naar het zwembad geweest en daar gebeurde iets wat ik hier nog nooit heb meegemaakt! Het werd alsmaar donkerder en voor de eerste keer sinds afgelopen jaar oktober begon het hier te regenen! Eerst bleven we lekker liggen op onze bedjes, maar toen het ineens flink begon te onweren zijn we toch maar gaan schuilen in het restaurantje aan het zwembad. Het ging er uit & het was raar om het te zien regenen en onweren in Liberia. Na zo'n 2 uur 'opgesloten' te hebben gezeten, konden we eindelijk weer veilig over straat en het was voor het eerst frisjes in Liberia. Wat een wonder!

Vanavond zijn we nog gaan uiteten om afscheid te nemen van mijn vakantiepartner en in 2 à 3 dagen ga ik dan ineens degene zijn waar mensen afscheid van gaan nemen..
Het blijft raar om te denken dat ik over een paar dagen (!) alweer in Nederland ben. Of ik er ook echt blij mee ben jullie gezichten nu alweer te zien weet ik niet, maar het geld is op dus ik heb geen keus.
Haha nee, dat gaat zeker weten ook weer leuk worden...

Voor nu kan ik alleen maar zeggen dat de 2 maanden hier in Costa Rica super leuk zijn (geweest)! Het was een geweldige ervaring om hier te werken, zoveel leuke mensen te leren kennen en alle mooie plekjes van Costa Rica te zien. Ik heb genoten van elke dag & het was een superervaring om bij de gastvrije Hellen te verblijven. Op deze manier heb ik de echte Costa Ricaanse cultuur mee kunnen maken en als een echte Tica kunnen leven. Ze heeft me veel over de cultuur geleerd en goed geholpen met mijn Spaanse taalkennis, die nu ook vele malen is verbeterd. Ik kan alleen maar blij zijn dat alles zo goed is gegaan en ik het enorm naar mijn zin heb gehad! Voor mij gaat het nu dan echt tot een einde lopen en zit het er na 3 daagjes, die vast en zeker voorbij gaan vliegen, alweer op :(

Ik wil iedereen super bedanken voor het lezen van mijn blog en voor alle lieve, leuke, grappige en mooie reacties! Het was een feest om de reacties te lezen en om te horen dat jullie van mijn verhalen genoten. Ik heb dit avontuur met alle plezier met jullie gedeeld en als ik terugkom in Nederland gaat het volgende avontuur weer beginnen. Back to the real world! Dat gaat misschien net iets zwaarder worden, maar met deze super reiservaring ben ik er klaar voor en always remember You Only Live Once, YOLO amigo's!

Tot snel vrienden & familie!
Voor een laatste maal, heel veel groetjes en liefs uit Liberia, Costa Rica!

  • 04 Mei 2013 - 10:08

    Sabine:

    Harrie!! Zo leuk om te lezen weer.. en zo jammer dat je avontuur zo snel voorbij is gevlogen! Maar ik wist wel dat je het super gaaf ging hebben :) Snel een keertje bijkletsen! :) xx

  • 04 Mei 2013 - 11:18

    Bregje V. Gijzel:

    Fantastisch om je leventje daar te hebben kunnen volgen via je blog. Geweldig wat je allemaal hebt mogen beleven. Geniet van de laatste momenten Henrieke!
    Xx Bregje

  • 04 Mei 2013 - 11:21

    Edwina:

    Wat een ervaringen allemaal. Toch nog nieuwsgierig: waren ze ook beter dan Let's Dance???

  • 04 Mei 2013 - 13:33

    Nancy De Backer:

    Hoi Henrieke,
    Aan alle leuke dingen komt een einde, zoals wij hebben kunnen lezen heb je een fantastische ervaring gehad. Het was super om te lezen en met je mee te mogen genieten. Hele goede reis terug en mss zie ik je op het familiefeest??

    Groetjes Nancy

  • 04 Mei 2013 - 14:52

    Rita:

    Hey Henrieke.

    Wat leuk hoe ze het afscheid met de kindjes daar doen. Het zal wel ontroerend zijn geweest,maar ook ontzettend gezellig om er met z'n allen een feestje van te maken. Geniet nog van je laatste daagjes. Een goeie reis terug,en tot in Eersel.
    Groetjes van de boevenheuvel.

  • 04 Mei 2013 - 15:07

    Loes:

    Henrieke bedankt voor de mooie verslagen en een hele goeie reis


    Groetjes Loes en Stan

  • 04 Mei 2013 - 16:04

    Pap En Mam:

    Hola Enrique

    Wat heb je weer veel beleefd op je vakantie!! Nu nog een paar laatste dagen bij Hellen. Ook die zul je wel gaan missen, want ze heeft ontzettend goed voor je gezorgd en je goed opgevangen in die 2 maanden.
    Het was leuk om haar gisteren ook eens te zien op skype en zij ons eens heeft kunnen zien.
    We verheugen ons er op om je woensdag door die deuren te zien komen op schiphol!!

    groetjes en tot woensdag!!!!!! x x x

  • 04 Mei 2013 - 17:06

    Dinie En Henk:

    Henrieke bedankt voor je mooie verslagen,als je zit te lezen krijg je zelf een vakantie gevoel.
    We hebben genoten van de humor die je in de verslagen rond slingerde.
    Toch zal iedereen blij zijn als je weer gezond en veilig in Eersel bent.
    Het afscheid zal wel tegenvallen maar zo,n bikkel als jij bent komt dat wel goed
    Tot gauw weerziens

    groetjes Dinie en Henk

  • 04 Mei 2013 - 20:58

    Jac En Anja:

    Hoi Henrieke
    Wat fijn dat het allemaal zo goed is gegaan. En wat heb je veel ervaring op gedaan, dat nemen ze jou niet meer af. Ook heb je veel leuke dingen gedaan, waar je nog lang over na kunt praten. Wat is de tijd toch snel omgevlogen. Het eerste afscheid heb je er al op zitten, en nu nog afscheid nemen van je gastgezin. Dat zal nog even moeilijk zijn, maar dat komt ook wel weer goed. Henrieke wij hebben genoten van je verslagen, het was telkens weer leuk om te lezen wat je allemaal gedaan hebt. We wensen jou een hele goeie terug reis en tot in Eersel.
    Groetjes Jac en Anja.

  • 04 Mei 2013 - 22:48

    Joke:


    Hoi Henrieke

    Wat een geweldig verslag weer, en zulke leuke foto s, wat zullen we dat missen.
    Wel weer fijn dat je weer deze kant opkomt.
    Henrieke bedankt voor de mooie verslagen,en een hele goede reis terug.
    We zien je ook weer graag in Eersel terug.

    Groetjes Henk en Joke

  • 04 Mei 2013 - 22:48

    Joke:


    Hoi Henrieke

    Wat een geweldig verslag weer, en zulke leuke foto s, wat zullen we dat missen.
    Wel weer fijn dat je weer deze kant opkomt.
    Henrieke bedankt voor de mooie verslagen,en een hele goede reis terug.
    We zien je ook weer graag in Eersel terug.

    Groetjes Henk en Joke

  • 05 Mei 2013 - 05:08

    Dirk:

    hola Enrique!

    Wat een ongelofelijke bult aan vette dingen lees ik hier nu. Echt zooo ongelofelijk gave dingen die jij daar eventjes doet! Ik kan me voorstellen dat het voor de mensen daar ontzettend jammer is om je te zien gaan, want dat was het voor ons ook toen jij uit Eersel vertrok! Ik kan niet wachten om je weer te zien in nederland, maar je moet niet gek kijken als ik binnenkort naar Costa Rica ga ;)
    Ik zal ff kijken of ik hier in Vegas de jackpot kan winnen! :p

    Tot snel liefje!
    -xxx- Dirk -xxx-

  • 05 Mei 2013 - 11:38

    Inge:

    Wauw, wat een leuk verslag weer! Je hebt de afgelopen twee maanden zo ontzettend veel gezien, gedaan, geleerd en meegemaakt. Ik ben blij dat ik via je blog een beetje van alles heb mogen mee genieten! Bedankt daarvoor!
    Ik wens je nog een paar fijne dagen in Costa Rica en alvast een hele goede reis terug naar Eersel.
    Groetjes,
    Inge

  • 05 Mei 2013 - 11:45

    Rie En Jet:

    HoiHenrieke
    Bij deze wil ik jouw bedanken voor al die geweldige mooie
    verslagen die jij allemaal gemaakt hebt......
    Wat heb ji j daar een mooie ti jd gehad met de kindjes en alle dingen
    je op je pad zijn gekomen...
    Wij wensen jouw een hele goeie terug reis , en komen zeker
    een keer langs voor nog meer mooie foto,s die zul je wel veel hebben..
    Nou Henrieke de lieve groetjes van ons en tot gauw in Eersel
    Rie en Jet

  • 05 Mei 2013 - 13:50

    Petra:

    hoi henrieke
    als ik lees wat de kindjes weer allemaal gedaan hebben voor jou
    geloof ik goed dat je ze zult missen.
    je hebt wel twee heel mooie maanden gehad daar.
    dat nemen ze je niet meer af.
    bedankt voor je mooie verslagen.
    en een hele goeie reis terug naar eersel
    we zien je gauw.
    groetjes kees en petra

  • 06 Mei 2013 - 12:43

    Monique:

    Hoi Henrieke..
    Het was 'fun' om jouw blog te lezen. Ik heb het avontuur toch een beetje met
    je meebeleefd.
    Je hebt t een geweldig, spetterend, overweldigend, avontuurlijk, plezierige 2 maanden gehad,
    waar je nog heel erg lang op kunt teren.
    En hè, je hebt nu altijd de foto's nog. Een hele mooie herinnering.
    Weer welkom in ons kleine kikkerlandje, waar t overigens ook heel goed vertoeven is.
    Hoop je snel weer te zien. Gr. En veel liefs Monique (ske) xx

  • 07 Mei 2013 - 10:49

    Nol Maas :

    Hoi Henrieke

    Geweldig om al je reisverslagen te lezen.
    Je kunt altijd nog schrijfster worden.

    Gr. Nol

  • 07 Mei 2013 - 13:57

    Ellis:

    Chica!
    Heb weer ontzettend genoten van je laatste verhaaltje. Heel gek dat het zo snel voorbij is gevlogen, maar aan de andere kant ook weer een teken dat je het super naar je zin hebt gehad!
    Je bent een ervaring rijker! Eentje die je nooit gaat vergeten dat weet ik zeker.
    Eigenlijk jammer dat het er al op zit want je verhalen waren heerlijk om te lezen ;-)

    Maar ik kan ook niet wachten tot je morgen weer in Eerselcity bent :-)
    Heb nu al zin in ons 1e drankje weer samen!

    Een hele goede reis!

    Veel liefs, xoxo Ellis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henrieke

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 1311
Totaal aantal bezoekers 18629

Voorgaande reizen:

05 April 2014 - 13 Mei 2014

Dubai, Thailand, Vietnam & Cambodja

09 Maart 2013 - 08 Mei 2013

Costa Rica

Landen bezocht: