Tico tijden vliegen voorbij! - Reisverslag uit Liberia, Costa Rica van Henrieke Maas - WaarBenJij.nu Tico tijden vliegen voorbij! - Reisverslag uit Liberia, Costa Rica van Henrieke Maas - WaarBenJij.nu

Tico tijden vliegen voorbij!

Blijf op de hoogte en volg Henrieke

08 April 2013 | Costa Rica, Liberia

Inmiddels ben ik hier alweer meer dan 30 dagen, wat wil zeggen dat de helft van mijn reis er alweer op zit.
De tijd gaat dan ook ontzettend snel & dacht ik vorige week maandag nog 'ik heb zin alweer zin in vrijdag' nu is ook het weekend alweer voorbij!

Dit is vooral omdat alles steeds 'normaler' word en mijn leven hier een vast ritme begint te krijgen. Vond ik het de eerste week nog heel raar om hier boodschappen te doen en langs alle roepende tico's in het zonnetje terug te lopen naar huis, nu is het de normaalste zaak van de wereld en wandel ik hier rond alsof ik nooit anders heb gedaan. (Bij wijze van dan, laten we niet gaan overdrijven)
Een week gaat dan ook ontzettend snel voorbij, dus ik leer steeds meer te genieten van elk moment.

Op de kinderopvang ben ik afgelopen week begonnen met een nieuw werkproject. De eerste dag dat ik hier kwam wilden we misschien een grote wasbak gaan maken zodat de kinderen hun tanden konden poetsen met meerdere tegelijk.
Nu is het zo dat we de laatste week veel kinderen zijn verloren (ze leven nog, geen paniek, maar niet meer onder ons dagopvangdak) Wij zitten namelijk vrij ver uit het centrum verwijderd in een kleine buitenbuurt. Veel moeders moeten daarom een taxi nemen aangezien zij zelf geen auto hebben, maar dat werd ze uiteindelijk te duur. Dit kan ik begrijpen, omdat ze het al niet breed hebben, maar het is aan de andere kant natuurlijk jammer als we steeds minder kinderen kunnen helpen...
Daarom is Carmen (eigenaresse) op zoek naar een nieuw pand gelegen in het centrum, zodat meerdere kinderen in staat zijn om dagelijks opgevrolijkt te worden door ons. Haar plan is om al over een maandje te verhuizen en dat betekend dat het huidige pand opgeknapt moet worden zodat het helemaal klaar is voor de verkoop. Deze week ben ik daarom begonnen met schilderen. Geen leuke tekeningen of vrolijke kleuren op de muur, maar alles weer saai wit maken. Ik zei nog dat ik het wel apart vond, omdat de meeste vrijwilligers juist leuke schilderingen maken, maar Carmen vertelde me ook dat ik ze hier net zo goed meehelp dus ik doe het graag.
Dat dacht ik althans tot ik begon aan het helse karwei!
Mensen, kinderen wat een werk. Na de 1e laag verf zag ik nog precies hoeveel grassprietjes er in de wei stonden, oftewel dit kon weleens 5 lagen werk worden. Tel daar de 40 graden bij op & jullie weten hoeveel respect ik verdien ;-)
Ik wist weer precies waarom ik bij het schilderen van ons Marieke's huisje al snel werd omgetoverd tot koffiedame i.p.v. schilder.
Toch ging het me steeds sneller en beter af, maar er staan me nog veel zweetdruppels te wachten voordat het karwei af is. Toch geeft het me veel voldoening als ik na een dag schilderen weer zie hoeveel werk ik heb geleverd.

Nu het echte harde werken is begonnen heb ik samen met Abby (andere vrijwilliger) besloten dat we hierna wel een weekje vakantie hebben verdiend!
We hebben allebei een weekje vrij gekregen aan het einde van ons project, dus dat is zeker iets om alweer naar uit te kijken.
We gaan dan een voor een weekje vakantie naar Montezuma. Dit is een plaats aan de kust waar allerlei watervallen te zien zijn, verschillende leuke activiteiten te doen zijn en bekend staat als een relaxe vakantieplaats. Dat beloofd dus een mooie afsluiter te worden van mijn avontuur hier in Costa Rica!

Naast het werken heb ik ook weer met volle teugen genoten van mijn vrije tijd. Lekker gezwommen en naar het strand geweest om bij te komen van het schilderen.
En zondag ging het dan toch echt gebeuren...

We hadden met 10 vrijwilligers een dagtrip gepland naar Rio Celeste & daar is de bekende waterval met het mooie blauwe water.
Om 8 uur in de ochtend stapte ik dan ook vol goede zin het busje in. We waren met een gezellige groep & voor ik het wist waren we al gearriveerd bij het natuurgebied Tenorio.
Het is goed dat ik nu een inwoner van Costa Rica ben want nu kostte de entree me maar +/- 1,50 euro i.p.v. 8 euro. Ja mensen, daar kan ik als Nederlander wel van genieten.
Toen iedereen zijn wandelschoenen aan had getrokken gingen we beginnen aan de tocht.
We liepen door een prachtig groen regenwoud waar de vogelgeluiden je om de oren zwierden. Het was een hele tocht aangezien er geen duidelijk pad was en we over rotsen en boomstronken heen moesten klauteren door de modder. 1 van ons was hier niet op voorbereid en gaf het na 5 minuten op zijn slippers lopen op en ging verder als een echte oerman op zijn blote voeten.
Als fan van klauteren, modder en een groene omgeving genoot ik er wel van!
Na 1 uur wandelen ving ik de eerste blauwe glimpen op van de rivier en het was echt heel erg mooi. Vanaf dat moment hebben we verschillende stops gemaakt, waar we een mooi uitzicht hadden op de Laguna Azul (blauwe water). Tussen de stenen en boomstronken door zijn we ook verschillende hangbruggen tegengekomen. Hier mocht je met maar liefst 2 personen tegelijkertijd overheen, wat wel aangeeft wat de kwaliteit was. Het was wel heel mooi om over deze blauwe rivier te lopen.
Na een hoop geklauter door het regenwoud gingen we dan toch echt naar de waterval toe...
Eerst moest er nog een flinke trap naar beneden worden gelopen en ik hoorde het geluid van het kletterende water in de blauwe rivier al. Toen nog een laatste bochtje om en daar was het dan! Een super mooie waterval midden in de natuur tussen de begroeide, groene rotsen waar het water zo in Laguna Azul terecht kwam.
Ik kon niet wachten om naar beneden te gaan en ben gelijk naar de rotsblokken bij de waterval geklommen. Hier heb ik heerlijk zitten wegdromen bij de mooie omgeving en mezelf een paar keer wakker moeten schudden dat ik hier toch maar mooi in centraal america zit & de mooiste dingen meemaak!
Na ontelbaar veel foto's en een lekkere lunch gingen we ons klaarmaken voor de wandeling terug. Helaas werd ik iets teveel meegesleept in mijn enthousiasme voor mijn jeugdsentiment en ging ik hierbij door mijn enkel. Maar ach, dat was het allemaal wel waard. Die pijn is maar tijdelijk en dat mooie groene regenwoud en die waterval vergeet ik van mijn leven niet meer :)

Iedereen was inmiddels aardig opgewarmd van de wandeling, dus besloten we nog naar een andere waterval te rijden voor een verfrissende duik. Het was heerlijk in het water en we hebben als echte patsers van de rotsblokken af staan springen. Even later ging de zon alweer onder en reden we voldaan terug naar Liberia!

Nu heb ik vandaag een rustdag ingelast vanwege mijn enkel en begint morgen het zware leven weer. Hopelijk kan ik deze week veel werk verrichten & word het een mooi eindresultaat.
Aanstaande vrijdag kan ik dan weer bijkomen van het werken en gaan we naar Tamarindo! Een strand waar in de avond gezellige feestjes te vinden zijn & je overdag lekker kan zwemmen. Komend weekend is alweer het laatste weekend voor sommige vrijwilligers (die inmiddels al echte vrienden zijn geworden) dus dan gaan we er nog eens een gezellig feestje van maken!

Het Spaans spreken gaat trouwens nog steeds vooruit en ik kan nu zelfs al grapjes maken in het Spaans tegen Hellen & co. Haha dat is wel leuk & we hebben regelmatig veel lol. Vanaf woensdag moet ik haar gaan delen, want dan komt er een nieuwe vrijwilliger in huis wonen. Ik ben erg benieuwd hoe het hier gaat zijn met een huisgenootje, maar dat en veel meer horen jullie binnenkort weer van me!

Als ik het schilderen deze week althans overleef...

Tot snel lieve mensen!

  • 08 April 2013 - 20:31

    Nicolien:

    Jee, jij bent straks wel van alle markten thuis zeg, je kunt zo overal aan de slag, mijn schilderkunst valt straks helemaal in het niet bij die van jou, Toch heb ik bijna het idee dat werken daar maar bijzaak is.....
    Geniet nog lekker van komende maand, hier kruipt de temperatuur zeer langzaam omhoog en deze week zitten wij ook in het regenwoud denk ik. Aay Aay Aay Aay Aay, Costa rica, leuk nr. he, gr.nicolien

  • 08 April 2013 - 20:46

    Dirk:

    Straks een kaft erom, en je hebt een bestseller geschreven!! Ik kan echt genieten van je mooie verhalen :) En ook al heb je zelf gezegd dat het niet mogelijk is, je wordt toch al flink bruin! Alleen jamer dat je zo hard moet werken, maarja dat is in ruil voor het goede leventje daar!

    Ik kijk alweer uit naar de volgende!

    -dikke knuffel-

  • 08 April 2013 - 21:14

    Petra:

    hoi henrieke
    nou als ik de foto,s zie is het wel heel erg mooi daar bij die wtervallen.
    en die 3 kinderen waar je mee op de foto staat echt lief. je geniet echt daar van alles zo te zien . zet hem nog op met schilderen en hopen dat je niet meer te veel last van je enkel hebt
    groetjes petra

  • 08 April 2013 - 21:28

    Nancy:

    Hey Henrieke,

    Wat een mooi verhaal heb je weer geschreven. Erg mooie foto's, en weer hard gewerkt en flink genoten als je het verhaal leest.
    Geniet nog van je laatste maand.

    Groetjes nancy

  • 08 April 2013 - 21:42

    Nicole:

    Alweer een week geleden dat we je op skype hebben gezien,wat gaat het toch vlug.
    Je hebt alweer veel gedaan.De foto's bij de waterval zijn heel gaaf, mooi om te zien hoe daar de natuur is.Nu even een paar dagen hard werken en dan lekker genieten van je weekend.
    Heel veel groetjes van Coen,Nicole,Teun,Kim en Elle

  • 08 April 2013 - 22:26

    Rian:

    Hoi nicht(je),

    Weer een schitterend verhaal over alle belevenissen daar.
    En de foto's zijn allemaal even mooi. Geweldige natuur en
    lieve kindjes. Jammer dat je af en toe nog moet werken.
    Geniet van alles wat je de komende weken nog gaat doen,
    voor je het weet is het alweer voorbij.

    Groetjes Rian


  • 08 April 2013 - 23:01

    Joke:



    Henrieke geweldig weer wat een verhaal,ik denk dat je nog tijd tekort tekort
    zal komen als ik dat zo lees.
    Wel harstike fijn dat het je zo goed af gaat.
    Prachtige fotos ,mooie natuur,geniet er nog maar lekker van.
    Sterkte met je enkel,veel werk plezier.

    Groetjes Joke

  • 08 April 2013 - 23:51

    Papi En Mami:

    Hallooootjes

    Nu heb je dan de waterval van je site in het echt gezien en het ziet er schitterend uit. Mooie foto's en weer een leuk verhaal. Dat fotoboek van Costa Rica gaat er vat fantastisch uitzien straks.

    Vanaf woensdag moet je de bovenverdieping delen met een ande e vrijwilligsterr, maar dat went ook wel weer. Misschien wordt het wel heel gezellig daar in huize Hellen.

    Succes met het schilderen en veel plezier met de uitstapjes!!!

    groeten en kusjes uit Eersel

  • 09 April 2013 - 10:16

    Monique:

    He Henrieke,

    Het blijft leuk om jou verhalen te lezen, ik zie het zo voor me hoe je daar bezig bent. Maar je bent goed bezig als ik dat zo lees. En ook zeer mooie foto's heb je gemaakt.
    Geniet er nog van en ik wacht naar het volgend avontuur.

    Groetjes Monique Schellekens xx

  • 09 April 2013 - 22:03

    Jac En Anja:


    Ha klusvrouwtje,
    Als je straks terug bent zal je het druk krijgen met klussen, want als ze weten dat je goed kunt schilderen dan wordt je overal gevragen. Je verricht zo wel heel goed werk. En och als je het druk hebt is het weer zo weekend, en kun je weer wat leuks gaan doen. Hopelijk valt het met je enkel mee dat je gewoon kunt gaan werken. Zo te lezen verveel je je eigen geen moment. En wat goed van jou dat je al grapjes in het Spaans kunt maken. Het lijkt ons wel een hele mooie tocht door het regenwoud, de foto's zijn tenminste heel mooi. Wat dat betreft zijn we jaloers op jou, maar wat betreft het schilderen met 40 graden niet. Geniet er nog van en veel plezier bij het volgende uitstapje.

  • 10 April 2013 - 12:59

    Ellis Van Gompel:

    Hee schildertje!
    Wat een heerlijk verhaal weer om te lezen. Zo te horen heb je het super naar je zin en je ziet er zo gelukkig uit op de foto's :-) dat is erg leuk om te zien!
    Wat een super mooie waterval, ik snap dat je daar even heerlijk bij hebt zitten wegdromen.
    En lekker vooruitzicht een vakantie samen met Ashley! Geniet van je tijd daar want zoals je zelf al zegt vliegt ie voorbij.

    Ik hoop dat je een leuk huisgenootje erbij krijgt en het nog gezelliger wordt in huize Hellen.
    We zien je volgende verhaal vast snel weer verschijnen!

    Geniet van je dagen! Werk ze, en voor je het weet is het weer weekend :-)
    Alvast veel plezier!

    Dikke kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henrieke

Actief sinds 25 Okt. 2012
Verslag gelezen: 665
Totaal aantal bezoekers 18635

Voorgaande reizen:

05 April 2014 - 13 Mei 2014

Dubai, Thailand, Vietnam & Cambodja

09 Maart 2013 - 08 Mei 2013

Costa Rica

Landen bezocht: